Oletko ketjuliikkeessä töissä? Vai
yksityisessä pienessä yrityksessä? Työpaikastasi riippuen, mieti yrityksen
visuaalista ilmettä ja sen elementtejä, mistä kaikesta visuaalinen ilme siellä
koostuu? Vertaa esim. toiseen ketjuun tai vastaavaan muuhun liikkeeseen
yleisellä tasolla.
Suomessa on tällä hetkellä 145
Lidl-myymälää jotka ovat kaikki lähestulkoon samannäköisiä sekä ulkoa, että
sisältä. Tuotteet ovat sijoitettu samoille käytäville yhtenäisen layoutin
avulla. Toistaiseksi kaikissa myymälöissä ei ole paistopistettä esim.
rakennusluvan puutteen vuoksi.
Myymälät ovat useimmiten uudisrakennuksia
ja vain harvat ovat rakennettu vanhoihin tiloihin. Esimerkiksi uusi
Hämeenlinnan myymälä rakentuu vanhan Tavastilan S-Marketin tilalle.
Viime vuosien aikana Lidl on alkanut
saada Alko-myymälöitä naapurikseen.
Lidl eroaa melkoisesti Suomen muista
ruokakaupoista. Yrityksen tuotevalikoima on suppeampi ja tuotteet myydään pahvilaatikoista
ja lavoilta. Myymälät ovat avarampia, koska liha- ja pakastetuotteet myydään
kaappien sijaan altaista. Lisäksi avaruutta lisää 3. käytävälle sijoitetut matalat
non-food-pöydät.
Paistopistevalikoima on huomattavasti
suurempi kuin pienemmissä S- ja K-marketeissa.
Tarjoustuotteet ovat sijoitettu oman
paikkansa lisäksi kylmiön Shokkihinta-nurkkaukseen ja pakasteet shokkinurkan
viereisiin pakkasaltaisiin. Erä/- ja tarjoustuotteet ovat sijoitettu kassojen päätyihin
sekä 2. käytävän teemahyllykköön.
Hintakylteissä käytetään kolmea eri
väriä: keltainen on erä ja normaalihintaisilla tuotteille, alennettujen
tuotteiden Halvempi-kyltit ovat oransseja ja uutuustuotteilla on ensimmäisen
kuukauden ajan vihreät Uutuus-kyltit.
Myymälöiden tarjoukset ovat voimassa ma-ke
ja to-su, tämän vuoksi julisteet vaihtuvat myymälöissä 1-2 kertaa viikossa.
Ulkovitriinissä on esillä tulevien maanantain ja torstain non-food-tarjouksia
ja pullo-aulassa on kaksi tarjoustuote-julistetta (mm. Superlauantai).
Teema- ja non-food-tuotteiden mukana
tulee aina uudet julisteet, jotka laitetaan tuotepöytiin. Suosituimmilla
non-food-tuotteilla käytetään Hittituote-julistetta.
Logon sini-keltaista värimaailmaa on
käytetty myymälöiden kalusteissa ja henkilökunnan vaatetuksessa. Poikkeuksena
muihin ketjuihin: tuoreusvastaavilla on vihreät paidat ja esimiehillä
kauluspaita ja liivi.
Yrityksellä on oma
Grillimaisteri-tuoteryhmä, joka koostuu kylmä- ja kuivatuotteista. GM-tuotteet
ovat myynnissä kesäkauden ajan ja niille on varattu kylmähyllystä ja
liha-altaista omat alueensa ja kuivatuotteet ovat sijoitettu 2. ja 3.
käytävälle. Tuoteryhmää mainostetaan ”Grillaaminen voi johtaa spontaaniin
ilonpitoon”-aiheisissa tv-mainoksissa, Lidlin mainoslehdessä ja
Internet-sivuilla.
Lisäksi jo muutamana vuonna on etsitty kilpailukiertueella Suomen Grillimaisteria. Kilpailuun hakeneista kutsutaan valitut henkilöt heidän ilmoittamansa kaupungin osakilpailuun, josta kaksi parasta kilpailijaa ovat jatkaneet Helsingin finaaliin. Pääpalkintona Helsingin finaalissa oli tänä vuonna 10 000 euroa rahana sekä huippukokkien suosikki, upea ja valtava, 1 468 euron arvoinen BigGreenEgg-grilli.
Lisäksi jo muutamana vuonna on etsitty kilpailukiertueella Suomen Grillimaisteria. Kilpailuun hakeneista kutsutaan valitut henkilöt heidän ilmoittamansa kaupungin osakilpailuun, josta kaksi parasta kilpailijaa ovat jatkaneet Helsingin finaaliin. Pääpalkintona Helsingin finaalissa oli tänä vuonna 10 000 euroa rahana sekä huippukokkien suosikki, upea ja valtava, 1 468 euron arvoinen BigGreenEgg-grilli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti