tiistai 11. elokuuta 2015

Visuaalinen myyntityö | Yrityksen visuaalisen ilmeen elementit |



Oletko ketjuliikkeessä töissä? Vai yksityisessä pienessä yrityksessä? Työpaikastasi riippuen, mieti yrityksen visuaalista ilmettä ja sen elementtejä, mistä kaikesta visuaalinen ilme siellä koostuu? Vertaa esim. toiseen ketjuun tai vastaavaan muuhun liikkeeseen yleisellä tasolla.


Suomessa on tällä hetkellä 145 Lidl-myymälää jotka ovat kaikki lähestulkoon samannäköisiä sekä ulkoa, että sisältä. Tuotteet ovat sijoitettu samoille käytäville yhtenäisen layoutin avulla. Toistaiseksi kaikissa myymälöissä ei ole paistopistettä esim. rakennusluvan puutteen vuoksi.

Myymälät ovat useimmiten uudisrakennuksia ja vain harvat ovat rakennettu vanhoihin tiloihin. Esimerkiksi uusi Hämeenlinnan myymälä rakentuu vanhan Tavastilan S-Marketin tilalle.
Viime vuosien aikana Lidl on alkanut saada Alko-myymälöitä naapurikseen.

Lidl eroaa melkoisesti Suomen muista ruokakaupoista. Yrityksen tuotevalikoima on suppeampi ja tuotteet myydään pahvilaatikoista ja lavoilta. Myymälät ovat avarampia, koska liha- ja pakastetuotteet myydään kaappien sijaan altaista. Lisäksi avaruutta lisää 3. käytävälle sijoitetut matalat non-food-pöydät.
Paistopistevalikoima on huomattavasti suurempi kuin pienemmissä S- ja K-marketeissa.

Tarjoustuotteet ovat sijoitettu oman paikkansa lisäksi kylmiön Shokkihinta-nurkkaukseen ja pakasteet shokkinurkan viereisiin pakkasaltaisiin. Erä/- ja tarjoustuotteet ovat sijoitettu kassojen päätyihin sekä 2. käytävän teemahyllykköön.

Hintakylteissä käytetään kolmea eri väriä: keltainen on erä ja normaalihintaisilla tuotteille, alennettujen tuotteiden Halvempi-kyltit ovat oransseja ja uutuustuotteilla on ensimmäisen kuukauden ajan vihreät Uutuus-kyltit.

Myymälöiden tarjoukset ovat voimassa ma-ke ja to-su, tämän vuoksi julisteet vaihtuvat myymälöissä 1-2 kertaa viikossa. Ulkovitriinissä on esillä tulevien maanantain ja torstain non-food-tarjouksia ja pullo-aulassa on kaksi tarjoustuote-julistetta (mm. Superlauantai).
Teema- ja non-food-tuotteiden mukana tulee aina uudet julisteet, jotka laitetaan tuotepöytiin. Suosituimmilla non-food-tuotteilla käytetään Hittituote-julistetta.

Logon sini-keltaista värimaailmaa on käytetty myymälöiden kalusteissa ja henkilökunnan vaatetuksessa. Poikkeuksena muihin ketjuihin: tuoreusvastaavilla on vihreät paidat ja esimiehillä kauluspaita ja liivi.

Yrityksellä on oma Grillimaisteri-tuoteryhmä, joka koostuu kylmä- ja kuivatuotteista. GM-tuotteet ovat myynnissä kesäkauden ajan ja niille on varattu kylmähyllystä ja liha-altaista omat alueensa ja kuivatuotteet ovat sijoitettu 2. ja 3. käytävälle. Tuoteryhmää mainostetaan ”Grillaaminen voi johtaa spontaaniin ilonpitoon”-aiheisissa tv-mainoksissa, Lidlin mainoslehdessä ja Internet-sivuilla.
Lisäksi jo muutamana vuonna on etsitty kilpailukiertueella Suomen Grillimaisteria. Kilpailuun hakeneista kutsutaan valitut henkilöt heidän ilmoittamansa kaupungin osakilpailuun, josta kaksi parasta kilpailijaa ovat jatkaneet Helsingin finaaliin. Pääpalkintona Helsingin finaalissa oli tänä vuonna 10 000 euroa rahana sekä huippukokkien suosikki, upea ja valtava, 1 468 euron arvoinen BigGreenEgg-grilli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti