torstai 13. elokuuta 2015

Visuaalinen myyntityö | Messuosaston rakentaminen |


Myös messut ovat kaupankäynnin kannalta tärkeä paikka miettiä visuaalista ilmettä ja osaston toimivuutta. Mitä kaikkea messuosaston rakentamisessa tulisi huomioida? Etsi netistä tietoa tai esim. jokin kirja (huom. teoksen tuoreus, 2000-luvun puolelta). Tutustu aineistoihin, ja pohdi sitten ainakin seuraavia asioita:

.      1. Millainen on mielestäsi ja lähteiden perusteella hyvä messuosasto? Perustele.

Hyvän osaston tulee olla houkutteleva, jotta messuväki ei kulje sen ohitse. Varsinkin ei-tunnettujen yritysten on tehtävä enemmän työtä erottuakseen tunnettujen brändien joukosta. Houkutteleva osasto on visuaaliselta ilmeeltään yhtenäinen, selkeä ja yksilöllinen, muista positiivisesti erottuva. 
Osaston sijainti ja koko ovat tärkeässä osassa messuilla, jotta asiakkaat löytävät yrityksen luo ja mahtuvat liikkumaan siellä ongelmitta. Täyteen ahdettu osasto ei houkuttele ketään. 

Nykypäivänä yritykset teettävät osastojen rakentamisen ja suunnittelun ammattilaisilla, jotta rakenteet ovat kestävät ja niissä on tarkoin harkittu värimaailma, grafiikat ja fontit. Hyvällä äänentoistolla ja valaistuksella on tärkeä osuus messuosastolla – tarkoin harkittu valaistus lisää osaston houkuttelevuutta. 

Myös tuotteiden onnistunut esillepano edistää myyntiä. Siistit, täydet hyllyt ja telineet houkuttelevat asiakasta ja informatiiviset tuotetiedot vahvistavat ostopäätöstä. Messutarjoukset usein lisäävät yrityksen myyntiä, oli tarjous sitten pieni tai suuri. 

Osaston esitteitä tulisi olla esillä muutamassa telineessä ja olisi suotavaa, että niitä jakaisi myös henkilökunta. Esitteen tulee olla hyvin viimeistelty, kätevän kokoinen, värikäs ja siinä tulee olla riittävät tiedot tuotteesta sekä yrityksen yhteystiedot.

Henkilökunnan tulee pukeutua yhdenmukaisiin, mieluusti yrityksen logolla varustettuihin vaatteisiin. Messuesittelijän tulee tietää mahdollisimman paljon myymästä tuotteestaan/ palvelustaan, koska epävarma myyntipuhe ei tunnu uskottavalta. Myöskään liika tyrkyttäminen ei lisää yrityksen myyntiä, päinvastoin. 

Messuvieraat osallistuvat mieluusti osastojen oheistoimintoihin kuten arvontoihin. Tällä tavoin saadaan ihmisiä houkuteltua osastolle ja on hyvä mahdollisuus saada uusia asiakkuuksia. Riippuen messuista osastolla olisi hyvä tarjota jotain kotiinviemisiä; kyniä, maistiaisia, kasseja esitteineen tai makeisia. 

Suositeltavaa olisi, että yritys ennakkomarkkinoisi osallistumistaan messuille nettisivuillaan ja lehdissä.
 

2. Millaisia elementtejä hyödyntäisit, jos olisit itse rakentamassa osastoa?


  • Oikeanlaisella värimaailmalla ja valaistuksella saa luotua viihtyvyyttä
  • Kestävät rakenteet lisäävät turvallisuutta
  • Musiikki ja tuoksut herättävät mielenkiintoa
  • Tuotteiden esillepano on tärkeässä roolissa
  • Maistiaiset houkuttelevat asiakkaita ja todennäköisesti lisäävät myyntiä
  • Tyylikkäät ja selkeät esitteet lähtevät varmimmin asiakkaan mukaan
  • Osaavien ja myyvien tuote-esittelijöiden avulla saadaan lisää asiakkuuksia
  • Arvonnat (tuotepaketti ym.) ja yrityksen yhteystiedoilla varustetut tuotteet houkuttelevat asiakkaita osastolle


   
       3. Millaista aineistoa/ jaettavaa tarjoaisit muistijäljeksi kävijöille? Mikä näiden tarkoitus muuten on?

Jakaisin osastolla messulahjoja yrityksen omalla painatuksella. Kynät eivät ole kovin mieleenpainuvia toisin kuin avainnauha tai muistilehtiö. Toki niiden hankintahinta on kalliimpi mutta tuotelahja olisi mieleenpainuvampi ja se päätyisi varmemmin messuasiakkaan päivittäiseen käyttöön.
Esimerkiksi esitteitä olisi hyvä jakaa yrityksen logolla varustetussa kassissa, sillä se toisi lisämainosta yritykselle.


4.  Millainen henkilökunnan vaatetus voisi olla esimerkkitapauksessasi?

Vaatetuksen tulisi olla yhdenmukainen ja siisti. Vaatteiden värimaailman tulisi olla yrityksen/ messuosaston väreihin sopiva. Paidoissa olisi yrityksen logo ja mahdollinen slogan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti