tiistai 11. elokuuta 2015

Visuaalinen myyntityö | Myymälätilan skannaus |


Tehtäväsi on miettiä oman työpaikkasi asiakaspolun selkeyttä. Ota liikkeestä valokuvia (varmista kuvien käyttöön lupa työpaikaltasi), ja lisää blogiisi, jonne teet tämän tehtävän. Kuvaile sitten myös sanoin myymälämielikuvaan vaikuttavia tekijöitä ottamiesi kuvien kautta. Ohessa joitain esimerkkisisältöjä analysoitavaksi:






Näyteikkunat


 Lidl-myymälöissä on valaistu Nonfood-mainosvitriini (käyttötavarat) julkisivulla, etuoven vieressä.
Vitriinissä on aina esillä osa seuraavien maanantain ja torstain Nonfood-tuotetarjoukset.





 Sisäänkäynti



Asiakkaan ensivaikutelma myymälästä on aina tärkeä.
Myymälöiden pulloaulat pidetään siisteinä: roskat siivotaan tarpeen mukaan, pullokoneet ja lattiat pestään vähintään kerran päivässä.

Pulloaulasta näkee lasiseinämän ja ovien kautta avaraan sisääntuloon. Oikealle puolelle (myymäläkohtainen sijoittuminen) jää somistettu kukka-alue ja tarjouksessa/ sesongissa olevat tuotteet ovat sijoitettu ns. ykköspäätyyn, joka sijaitsee käytävien 1-2 hyllyjen päädyssä.

Spottivalaistut hyllyköt ja käytävä jatkuu valaistulle paistopisteelle ja sitä kautta avartuu hedelmä- /vihannesosasto.






Tila-ja kalusteratkaisut


Lidlin tuotevalikoima on laajentunut vuosien saatossa tuhansiin tuotteisiin. Valikoimaa kehitetään jatkuvasti muun muassa asiakaspalautteen perusteella. Suurin osa valikoimasta on kuivaa hyllytavaraa, joista suurimmat menekkitavarat ovat sijoitettu lavoille.  Liha- ja pakastetuotteet ovat sijoitettu valaistuihin altaisiin, paistotuotteet omaan myyntikalusteeseen ja kylmätuotteet ovat hyllyissä sekä kaapeissa.





Asiakaskierto



Lidlin myymälöissä on viisi käytävää. Ensimmäinen käytävä kulkee sisääntulosta kohti kylmäkalustetta ja loput neljä käytävää käytännössä kassoja kohti.

Arkipäivän tuotteet ovat saatavilla kiertämällä 1. käytävää kylmähyllyn pituutta 5. käytävältä kassalle.





Tuotteiden esillepano



Myymälöiden tuotteet sijoitetaan esille kollitavarana, perferoiduissa pahvilaatikoissa, tällöin hyllyntäyttömäärät ja täsmäykset ovat helppo pitää siisteinä. Kyseinen esillepano helpottaa myös tuotteiden vyörytystä ja purkua.



Hintaviestintä



Lidlin entinen slogan oli ”Lidl on halpa!” ja nykyinen on ”Taattua laatua, vain Lidlistä!”.  Yrityksen toiminta-ajatuksena on tarjota asiakkaille korkealaatuisia tuotteita halpaan hintaan. Halvan hinnoittelun mahdollistavat suuret sisäänostomäärät, logistiikkaratkaisut, tiukka hinnoittelu ja litteä organisaatio.



Myymälöissä on käytössä kolme eriväristä hintakylttiä: keltainen on erä ja normaalihintaisilla tuotteilla, alennettujen tuotteiden Halvempi-kyltit ovat oransseja ja uutuustuotteilla on ensimmäisen kuukauden ajan vihreät Uutuus-kyltit.




Valaistus



Myymälöissä on loisteputkivalaistus. Ensimmäiselle käytävälle, leipähyllylle, paistopisteelle ja hedelmä/vihannes osastoille on lisätty spottivalaistus.



Myymälän lämpötila



19–21 astetta, jota tarkkaillaan esimiesten toimesta.



Sovitusmahdollisuus



Lidleissä ei ole sovitusmahdollisuutta, mutta käytössä on 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus kaikilla paitsi uima-asuilla ja alusvaatteilla, kuittia vastaan.



Värimaailma



Myymälöiden perusvärimaailma on sinivalkoinen, hedelmä- ja vihannesosasto on väriltään vihreä, paistopiste ruskea ja kassa alue kelta-sininen. Uusimmissa myymälöissä on musta-harmaat kassa-alueet.



Opasteet



Lidlien opasteet ovat hyvin minimalistiset. Vain kassat ovat numeroitu. Tuotteiden sijoittumista ei kerrota opasteissa kuten useimmissa marketeissa. Työntekijöiden kuuluukin käydä näyttämässä asiakkaalle hänen etsimänsä tuotteen sijainti.



 Tuoksut



Paistopisteet ovat sijoitettu heti sisäänkäynnin läheisyyteen, jotta tuoksu kulkeutuisi ulos asti.




Musiikki/ äänimainonta



Myymälöissä ei ole taustamusiikkia, vain henkilökunnan infot (”kassalle tarvitaan lisää henkilökuntaa, kiitos ym.”) kuulutetaan audiona.



Henkilökunta



Tiiriön myymälässä on 29 työntekijää: 1 myymäläpäällikkö, 2 apulaismyymäläpäällikköä, 4 vuoropäällikköä ja loput myyjiä. Työntekijät pukeutuvat siististi yrityksen vaatteisiin ja turvakenkiin. Tuoreusvastaava pukeutuu vihreään paitaan ja esimiehet kauluspaitaan ja liiviin. Henkilökunnalla on nimikyltit joista selviää työntekijän etunimi ja hänen työnkuvansa.



Nettisivut ja muu markkinointiviestintä



Yrityksellä on omat www-sivut, FB-sivut ja mobile app. Lisäksi kotitalouksiin jaetaan Lidlin omaa tarjouslehteä. Mainoslehtiä on jaossa myymälöissä tarjouslehtitelineessä.



Myymälät



Lidl-myymälät ovat lähestulkoon aina samannäköiset sekä ulkoa että sisältä. Poikkeuksena myymälät jotka ovat rakennettu vanhoihin tiloihin. Myymälöissä käytetään samaa layoutia joten tuotteet löytyvät samoilta käytäviltä joka myymälässä.

 
Non-food

S- ja K-ruokakaupoissa (ei Prisma & KCM) ei ole Lidlin tapaan myynnissä laajaa ja viikoittain vaihtuvaa käyttötavaravalikoimaa. Uudet tuotteet saapuvat myymälöihin aina maanataisin ja torstaisin.




Siisteys



Myymälät pidetään puhtaina henkilökunnan toimesta koko myymälän aukiolon ajan. Ylimääräiset pahvit ja muovit kerätään pois ja vähintään kerran päivässä pestään pullo-automaatit ja lattiat.



Erä- ja tarjoustuotteet


Erätuotteet- ja tarjoustuotteet sijoitetaan oman paikan lisäksi kassapäätyihin layoutin ohjeistuksen mukaisesti.



Grillimaisteri



Lidlillä on oma Grillimaisteri-tuoteryhmä, joka koostuu kylmä- ja kuivatuotteista. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa kertakäyttöastiat, marinadit ja grilliruoat. GM-tuotteet ovat myynnissä kesäkauden ajan ja niille on varattu kylmähyllystä ja liha-altaista omat alueensa ja kuivatuotteet ovat sijoitettu toiselle käytävälle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti