Tehtäväsi on miettiä oman työpaikkasi asiakaspolun selkeyttä. Ota liikkeestä valokuvia (varmista kuvien käyttöön lupa työpaikaltasi), ja lisää blogiisi, jonne teet tämän tehtävän. Kuvaile sitten myös sanoin myymälämielikuvaan vaikuttavia tekijöitä ottamiesi kuvien kautta. Ohessa joitain esimerkkisisältöjä analysoitavaksi:
Näyteikkunat
Lidl-myymälöissä on valaistu
Nonfood-mainosvitriini (käyttötavarat) julkisivulla, etuoven vieressä.
Vitriinissä on aina esillä osa seuraavien maanantain ja torstain Nonfood-tuotetarjoukset.
Vitriinissä on aina esillä osa seuraavien maanantain ja torstain Nonfood-tuotetarjoukset.
Sisäänkäynti
Myymälöiden pulloaulat pidetään siisteinä: roskat siivotaan tarpeen mukaan, pullokoneet ja lattiat pestään vähintään kerran päivässä.
Pulloaulasta näkee
lasiseinämän ja ovien kautta avaraan sisääntuloon. Oikealle puolelle
(myymäläkohtainen sijoittuminen) jää somistettu kukka-alue ja tarjouksessa/ sesongissa olevat tuotteet ovat sijoitettu
ns. ykköspäätyyn, joka sijaitsee käytävien 1-2 hyllyjen päädyssä.
Spottivalaistut
hyllyköt ja käytävä jatkuu valaistulle paistopisteelle ja sitä kautta avartuu
hedelmä- /vihannesosasto.
Tila-ja
kalusteratkaisut
Lidlin tuotevalikoima on laajentunut vuosien saatossa tuhansiin tuotteisiin. Valikoimaa kehitetään jatkuvasti muun muassa asiakaspalautteen perusteella. Suurin osa valikoimasta on kuivaa hyllytavaraa, joista suurimmat menekkitavarat ovat sijoitettu lavoille. Liha- ja pakastetuotteet ovat sijoitettu valaistuihin altaisiin, paistotuotteet omaan myyntikalusteeseen ja kylmätuotteet ovat hyllyissä sekä kaapeissa.
Asiakaskierto
Lidlin myymälöissä on viisi
käytävää. Ensimmäinen käytävä kulkee sisääntulosta kohti kylmäkalustetta ja loput
neljä käytävää käytännössä kassoja kohti.
Arkipäivän tuotteet ovat
saatavilla kiertämällä 1. käytävää kylmähyllyn pituutta 5. käytävältä kassalle.
Tuotteiden
esillepano
Myymälöiden tuotteet
sijoitetaan esille kollitavarana, perferoiduissa pahvilaatikoissa, tällöin hyllyntäyttömäärät ja
täsmäykset ovat helppo pitää siisteinä. Kyseinen esillepano helpottaa myös
tuotteiden vyörytystä ja purkua.
Hintaviestintä
Lidlin entinen slogan oli
”Lidl on halpa!” ja nykyinen on ”Taattua laatua, vain Lidlistä!”. Yrityksen toiminta-ajatuksena on tarjota
asiakkaille korkealaatuisia tuotteita halpaan hintaan. Halvan hinnoittelun
mahdollistavat suuret sisäänostomäärät, logistiikkaratkaisut, tiukka
hinnoittelu ja litteä organisaatio.
Myymälöissä on käytössä kolme
eriväristä hintakylttiä: keltainen on erä ja normaalihintaisilla tuotteilla, alennettujen
tuotteiden Halvempi-kyltit ovat oransseja ja uutuustuotteilla on ensimmäisen
kuukauden ajan vihreät Uutuus-kyltit.
Valaistus
Myymälöissä on
loisteputkivalaistus. Ensimmäiselle käytävälle, leipähyllylle, paistopisteelle
ja hedelmä/vihannes
osastoille on lisätty spottivalaistus.
Myymälän
lämpötila
19–21 astetta, jota tarkkaillaan esimiesten toimesta.
Sovitusmahdollisuus
Lidleissä ei ole
sovitusmahdollisuutta, mutta käytössä on 14 vuorokauden vaihto- ja
palautusoikeus kaikilla paitsi uima-asuilla ja alusvaatteilla, kuittia vastaan.
Värimaailma
Myymälöiden perusvärimaailma
on sinivalkoinen, hedelmä- ja vihannesosasto on väriltään vihreä, paistopiste
ruskea ja kassa alue kelta-sininen. Uusimmissa myymälöissä on musta-harmaat
kassa-alueet.
Opasteet
Lidlien opasteet ovat hyvin minimalistiset.
Vain kassat ovat numeroitu. Tuotteiden sijoittumista ei kerrota opasteissa
kuten useimmissa marketeissa. Työntekijöiden kuuluukin käydä näyttämässä
asiakkaalle hänen etsimänsä tuotteen sijainti.
Tuoksut
Paistopisteet ovat
sijoitettu heti sisäänkäynnin läheisyyteen, jotta tuoksu kulkeutuisi ulos asti.
Musiikki/
äänimainonta
Myymälöissä ei ole
taustamusiikkia, vain henkilökunnan infot (”kassalle tarvitaan lisää
henkilökuntaa, kiitos ym.”) kuulutetaan audiona.
Henkilökunta
Tiiriön myymälässä on 29
työntekijää: 1 myymäläpäällikkö, 2 apulaismyymäläpäällikköä, 4 vuoropäällikköä ja
loput myyjiä. Työntekijät pukeutuvat siististi yrityksen vaatteisiin ja
turvakenkiin. Tuoreusvastaava pukeutuu vihreään paitaan ja esimiehet
kauluspaitaan ja liiviin. Henkilökunnalla on nimikyltit joista selviää työntekijän
etunimi ja hänen työnkuvansa.
Nettisivut ja
muu markkinointiviestintä
Yrityksellä on omat
www-sivut, FB-sivut ja mobile app. Lisäksi kotitalouksiin jaetaan Lidlin omaa
tarjouslehteä. Mainoslehtiä on jaossa myymälöissä tarjouslehtitelineessä.
Myymälät
Lidl-myymälät ovat lähestulkoon
aina samannäköiset sekä ulkoa että sisältä. Poikkeuksena myymälät jotka ovat
rakennettu vanhoihin tiloihin. Myymälöissä käytetään samaa layoutia joten
tuotteet löytyvät samoilta käytäviltä joka myymälässä.
Non-food
S- ja K-ruokakaupoissa (ei Prisma & KCM) ei ole
Lidlin tapaan myynnissä laajaa ja viikoittain vaihtuvaa käyttötavaravalikoimaa.
Uudet tuotteet saapuvat myymälöihin aina maanataisin ja torstaisin.
Siisteys
Myymälät pidetään puhtaina henkilökunnan toimesta koko
myymälän aukiolon ajan. Ylimääräiset pahvit ja muovit kerätään pois ja
vähintään kerran päivässä pestään pullo-automaatit ja lattiat.
Erä- ja tarjoustuotteet
Erätuotteet- ja tarjoustuotteet sijoitetaan oman
paikan lisäksi kassapäätyihin layoutin ohjeistuksen mukaisesti.
Grillimaisteri
Lidlillä on oma Grillimaisteri-tuoteryhmä, joka
koostuu kylmä- ja kuivatuotteista. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa
kertakäyttöastiat, marinadit ja grilliruoat. GM-tuotteet ovat myynnissä
kesäkauden ajan ja niille on varattu kylmähyllystä ja liha-altaista omat
alueensa ja kuivatuotteet ovat sijoitettu toiselle käytävälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti